Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer
Thema

Continue feedback

Laat mensen, teams en organisaties groeien

Feedback geven: als je het aan medewerkers vraagt, krijgen ze het liefst regelmatig feedback van hun leidinggevende en collega’s. Toch wel minimaal eenmaal per maand. Toch gebeurd het weinig, want het geven van goede feedback is lastig. Zeker als dat continue feedback is: op het moment zelf, direct gegeven wanneer het er toe doet.

De cijfers

Wat levert feedback op?

Er is veel onderzoek gedaan naar wat gebrek aan feedback kost en wat het oplevert als er regelmatig feedback gegeven wordt op de werkvloer:

-14,9%

Verloop
Frequente feedback zorgt voor 14,9% minder verloop

19%

Ontvangen
Slechts 19% van de medewerkers geeft aan regelmatig feedback te krijgen

Maand

Wens
Medewerkers willen minimaal eenmaal per maand feedback ontvangen

79%

Prestaties
Regelmatige feedback gaat volgens 79% van de medewerker leiden tot betere resultaten
Wat is het

Continue feedback: wat is het?

We weten allemaal wel wat feedback geven is. Maar wat bedoelen we eigenlijk met continue feedback?

  • Feedback die op het moment dat het gebeurd direct gegeven wordt
  • Zowel positief als negatief
  • Buiten de formele gesprekscyclus of verplichte gespreksvoering

Continue feedback

en modern prestatiemanagement

Een organisatie van nu kan niet meer zonder een continue feedback cultuur. Het is een belangrijk onderdeel van modern prestatiemanagement, waarin medewerkers coachend en ontwikkelgericht leiding krijgen. Maar ook collega’s die elkaar onderling feedback geven maakt dat er sprake is van een feedbackcultuur.

Spel

Stimuleer op speelse wijze continue feedback

Continue feedback stimuleren op een leuke manier? Bekijk ons feedback spel waarmee feedback goed voorbereid kan worden. Zo maak je het geven van feedback luchtig en laagdrempelig.

Continue feedback is (de)motiverend

Feedback is dus een belangrijk instrument om medewerkers te motiveren. Maar alleen wanneer:

  1. De feedback op het moment zelf gegeven wordt
  2. De feedback gegeven wordt met behoud van de relatie
  3. De feedback ontwikkelgericht is

Goed feedback geven is dus nog een hele kunst, zeker negatieve feedback. En juist doordat het zo lastig is, slikken veel leidinggevenden en medewerkers hun feedback maar in. Zo kampen veel organisaties met een cultuur waar het niet gewoon is om elkaar aan te spreken. Met alle gevolgen van dien, want er liggen legio dossiers op het bureau van HR, waar feedback een hoop schade had kunnen voorkomen.

Actieplan feedback cultuur
Actieplan

Creëer een feedback cultuur

Om de voordelen van feedback volledig uit te nutten in jouw organisatie, is het goed om een feedback cultuur te creëren. Want wist je dat dit de samenwerking, de resultaten en de betrokkenheid van medewerkers vergroot? Wil je inspiratie hoe je dit kunt doen, lees dan ons Actieplan Feedback cultuur.

Laagdrempelig maken van feedback

Juist door feedback laagdrempelig te maken, is de kans groter dat de feedback ook daadwerkelijk gegeven gaat worden. Zodra iemand het vertrouwen in zichzelf heeft dat de feedback die hij of zij geeft ook goed is, zal deze zich sneller uitspreken. Maar hoe leer je mensen dat?

De traditionele feedback training

Als HR(D) Professional heb je het model vast wel eens gezien: het 4G model voor feedback geven is de basis voor bijna alle feedback trainingen die je kunt volgen. Via 4 stappen (gedrag, gevoel, gevolg, gewenst) bereid je jouw feedback voor. Een trucje, waar veel mensen hun houvast uit halen. Maar met drie belangrijke nadelen:

  • Het is een trucje, waardoor de authenticiteit verdwijnt
  • Het maakt veel feedback te zwaar, wat de situatie juist verergert
  • Je geeft de feedback te laat doordat je op het moment zelf nooit meer weet wat de 4G’s ook alweer waren. Hierdoor is geen sprake van continue feedback.

Regelmatig horen we van onze klanten: we hebben al diverse trainingen geprobeerd en nog steeds spreken onze mensen elkaar nauwelijks aan op ongewenst gedrag.

De moderne feedback training

Tijd voor wat anders dus. Daarom is een moderne feedback training de oplossing voor iedereen die feedback geven lastig vindt. In deze training wordt het 4G model losgelaten en leren deelnemers:

  • direct feedback te geven
  • zowel positief als negatief
  • met behoud van de relatie
  • op een manier die bij hunzelf, de situatie en de ontvanger past
  • met voldoende zelfvertrouwen de boodschap te brengen

Hierdoor wordt feedback zowel laagdrempelig als leuk om te geven.

Trainingen

Geef mensen het zelfvertrouwen om goede feedback te geven

Feedback kan lastig zijn. Want je wilt de relatie goed houden, maar hoe doe je dit met een boodschap die negatief kan overkomen? Medewerkers die geen vertrouwen hebben in hun eigen vaardigheden hierin, zullen niet snel geneigd zijn om de nodige feedback te geven. Ondersteun ze daarom met een effectieve training. Bijvoorbeeld met onze training Moderne feedback voor medewerkers.

Podcast
feedback geven

Poets jij je tanden vaak genoeg?

Poets jij je tanden vaak genoeg, oftewel: spreek jij je uit wanneer het nodig is?
Play button
Luister - 7 minuten
Ons aanbod

Trainingen over feedback

Altijd op maat voor jouw team of organisatie
Inspiratie

Lees, luister en ontdek

Meer over dit onderwerp
feedback gesprek

Continue feedback en de rol van HR

Artikelen
Een continue feedback cultuur staat of valt bij de medewerker en de manager. Wat kun je als HR doen om dit aan te jagen?
lees verder
feedback cultuur creëren

Hoe creëer je een feedback cultuur? Deel I

Podcasts
Een feedback cultuur creëren in je organisatie? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe begin je? En wat zijn best practices?
lees verder

Feedback: stop met het geven van zelfinzicht

Artikelen
Wat ziet onze oprichter Annet van Duren als een veelvoorkomende valkuil als het gaat om feedback geven? Proberen om je medewerkers zelf tot het inzicht te laten komen wat jij hebt. Stop er vooral mee.
lees verder